دکتر احمد غضنفرپور



در فروردین ۱۳۳۱ در یکی از روستاهای منطقه لنجانات، به نام خولنجان (زیبا شهر کنونی) به دنیا آمدم. دوره دبستان را تا سال سوم ابتدایی در همان روستا گذراندم. از سال چهارم به اصفهان آمدم. ابتدا در دبستان پهلوی واقع در خیابان استانداری ثبت نام کردم. از سال پنجم به مدرسه هراتی که تازه تأسیس شده بود و جزو مدارس نمونه معروف بود رفتم.

مختصری در شرح حال زندگی ام

S در فروردین ۱۳۳۱ در یکی از روستاهای منطقه لنجانات، به نام خولنجان (زیبا شهر کنونی) به دنیا آمدم. دوره دبستان را تا سال سوم ابتدایی در همان روستا گذراندم. از سال چهارم به اصفهان آمدم. ابتدا در دبستان پهلوی واقع در خیابان استانداری ثبت نام کردم. از سال پنجم به مدرسه هراتی که تازه تأسیس شده بود و جزو مدارس نمونه معروف بود رفتم. بعد از دریافت دیپلم، جهت ادامه تحصیل به پاریس عزیمت کردم و در رشته دندانپزشکی مشغول تحصیل شدم. همزمان به فعالیت های سیاسی روی آوردم. در سال پنجم دندانپزشکی که دروس تحصیلی کمی سبکتر شده بود، مسئولیت خانه ایران که به تازگی در کوی دانشگاه تشکیل داده بودیم را برعهده گرفتم و برای نخستین بار بحث آزاد را در اروپا پایه گذاری کردم و مورد غضب دستگاه حاکمه قرار گرفتم.

. در پی این موضوع، به مدت ۱۱ سال ممنوع الورد به کشور شدم. در پی بالا گرفتن قیام مردم ایران در سال ۱۳۵۷ و ورود امام خمینی به پاریس، فعالیتهای سیاسی در پاریس بالا گرفت و در تمام مدتی که امام در پاریس بودند، در معیت ایشان بودم.

پس از آن به همراه امام خمینی به ایران آمدم. پس از پیروزی انقلاب، مدتی عضو شورای سرپرستی صدا و سیما بودم. در همان زمان، نماینده دور اول مجلس شورای اسلامی شدم و مدت یکسال و چند ماه در مجلس بودم.

در روزهای ملتهب سال ۱۳۶۰ که کشور در آتش اختلاف و تفاق و انفجار و جنگ میسوخت، آخرین نطق خود را در مجلس در بیان مواضع رئیس جمهور وقت، ایراد کردم. پس از آن راهی اوین شدم و در نهایت، مورد عفو أمام (ره) قرار گرفتم. بعد از زندان، به اصفهان آمدم و به طبابت در همان رشته دندانپزشکی مشغول شدم. همزمان با کار طبابت، به امور پژوهشی هم روی آوردم.

حاصل این پژوهش ها، یکی کتابی است به نام "خردورزی و بصیرت علم آینده" که بخشی از آن به انحرافات انقلابها، از زمان ارسطو و دیگر مشائیان بعد از او می پردازد؛ و دیگری خاطرات خود از کودکی تا دوران پس از آزادی از زندان است. در حال حاضر بخشی از این خاطرات با عنوان "نوفل لوشاتو در صدر اخبار جهان" در ماهنامه چشم انداز ایران در حال انتشار است.


-

خردورزی و بصیرت علم آینده

نوفل لوشاتو در صدر اخبار جهان

A علم آینده یا خردورزی و بصیرت پرسشی است تاریخی که چنانچه مورد توجه اهل معرفت قرار گیرد امید است بتوان با همت پژوهشگران و صاحب نظران متدرجا زوایای پر پیچ و خم آن را بازگشایی نمود. ضرورت این مهم از آن جهت است که علم امروز و تمدنی که با نوزایی رنسانس) آغاز شد و بزرگترین دگرگونی ها را در زندگی انسان به همراه آورد و آنگاه با دستاوردهای عصر روشنگری به شگفت انگیز ترین پیشرفت های علمی و فنی رسید، با تحقق آخرین مرحله توسعه و تکامل خود در قرن بیستم، شکافی پدید آورد که فرانوگرایی ( poste - Modernisme ) و در خفا رفتن فرهنگ های ملی و قومی و در نتیجه جنبش فراگیر ماه مه ۱۹۶۸ فرانسه به روشنی آشکار کننده بحران یاد شده محسوب می شود.

مقصود اصلی در این نوشتار، بررسی عوامل و موانع تاریخی است که علم حقیقت خردورزی و بصیرت یامادی معنوی را از جایگاه اصلی اش خارج کرد و به صورت علم تک بعدی مادی در دنیای غرب و تک بعدی معنوی در دنیای شرق درآورد. نتیجه هر دو به سویی حرکت کرد که سودانگاری در رأس آن حاکم شد و به جای آنکه در خدمت انسان قرار گیرد، کل جوامع و حتی طبیعت را به خدمت خود درآورد و به بحران و بن بست و به بیراهه کشاند. نتیجه اینکه زورمندان و صاحبان قدرت را بر اریکه قدرت نشاند.