parallax background

کنفرانس گوادلوپ و چرخش قدرت‌ها

سفر پُرماجرای بختیار به پاریس
ژانویه 10, 2022
سازماندهی امور در نوفل‌لوشاتو
ژانویه 10, 2022

شاید در بین نسل گذشته کمتر کسی باشد که نام گوادلوپ را نشنیده باشد. عده‌ای تصور می‌کنند کنفرانس گوادلوپ در آسمان بی‌ابر و در یک زمان چندروزه از ....

L شاید در بین نسل گذشته کمتر کسی باشد که نام گوادلوپ را نشنیده باشد. عد های تصور م یکنند کنفرانس گوادلوپ در آسمان ب یابر و در یک زمان چندروزه از ۴ تا ۷ ژانویه 19 79 میلادی ) ۱۴ تا ۱۷ د یماه 135 7 شمسی( اتفاق افتاده و در همین مدت کوتاه، درباره رفتن یا نرفتن محمدرضا شاه تصمیم گرفته شده است، اما آنچه شواهد تاریخی به ما نشان م یدهد چیزی است که شاید هم از آغاز آشکار بوده باشد و آن این است که بسیاری از عوامل داخلی و خارجی در ب هوجود آوردن این رویداد سرنوش تساز نقش مهم و تعیی نکننده داشت هاند. پیش از شناسایی این عوامل، ناگزیر باید متن کنفرانس با روای تهای مختلف آورده شود و سپس به آن موارد اشاره شود. ابتدا به خلاص های از روایت آقای دکتر یزدی اشاره و سپس روایت دیگر پژوهشگران بازگو م یشود: }هفته اول ژانویه ۱۹۷۹ - شنبه ۱۴ د یماه ۱۳۵۷ - سران چهار کشور غربی یعنی رئی سجمهور امریکا )کارتر به همراه مشاور امنیت ملی برژنسکی(، جیمز کالاهان )نخس توزیر بریتانیا(، هلموت اشمیت صدراعظم آلمان، به دعوت ژیسکار دستن، رئی سجمهور فرانسه در یک گردهمایی غیررسمی در جزیره گوادلوپ با هم دیدار کردند و به گف توگو پرداختند. مجم عالجزایر گوادلوپ در اقیانوس اطلس در بخش شرقی دریای کارائیب در امریکای مرکزی قرار دارد و از مستعمرات قدیم فرانسه است.

انقاب ایران، جنگی در کامبوج، خشونت در آفریقای جنوبی، خطرات نفوذ فزاینده شوروی در خلیج فارس، مسئله ترکیه، کودتا در افغانستان، وضعیت یمن جنوبی ازجمله مسائلی بودند که مورد بحث قرار گرفتند.

بدون شک ایران از اهم مسائل مورد گف توگو در این کنفرانس بوده است پیش از این کنفرانس جرج بال مشاور رئی سجمهور امریکا، گزارش معروف خود را درباره ایران به کارتر داد. جرج بال یکی از سیاستمداران قدیمی امریکاست.

کارتر نارضایتی خود را از نحوه کار سازمان سیا و عدم کارآیی لازم این سازمان در پی شبینی بحران ایران اعلام کرده بود. پس از اظهارنظر کارتر، آسوشیتدپرس ناکامی سیا در « : از واشنگتن به نقل از دریاسالار استانفیلد ترنر رئیس سیا نوشت این روزنامه مصاحبه ترنر با تلویزیون ا نب یسی را نقل م یکند .» ایران جدی بود که گفت این سازمان در پی شبینی بحران سیاسی ایران ب هطور جدی ناکام بوده تا آنجا که او م یداند هی چیک از سازما نهای جاسوسی دنیا « : است... او گفت هم اوضاع کنونی ایران را پی شبینی نکرده بودند. روزنام هنگاران و صاح بنظران سیاسی هم این امر را پی شبینی نکرده بودند که شاه مجبور به ترک ایران گردد. اکنو نکه اطلاعات گذشته را مجدداً بررسی م یکنیم درم ییابیم که در ایران نارضایت یهای زیادی وجود داشته است و این نارضایت یها دلایل دینی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی داشت هاند و اوضاع ایران مانند یک رشته آت شفشان جوشان بود... آنچه ما نم یتوانستیم پی شبینی کنیم، این بود که یک مرد هفتادوهش تساله روحانی که چهارده سال در تبعید بود، عامل گردآمدن همه این عوامل بشود و

ناگهان با یک آتشفشان عظیم در حال فوران به یک انقلاب ملی روبه رو شویم .

همچنین پس از آنکه طرح و نظر برژینسکی در حمایت از شاه و اعمال قاطعیت که به روی کار آمدن ازهاری گردید، به شکست قطعی منجر شد، کارتر، جرج بال را در سمت مشاور شورای امنیت ملی مأمور بررسی وضعیت خلیج فارس و خصوصاً ایران و ارائه را هحل برای غلبه بر بحران کرد. جرج بال یکی دیگر از سیاستمداران امریکایی به نام دین براون را به همکاری دعوت کرد. دین براون، یکی از خاورشناسان شناخت هشده امریکایی، از رؤسای عال یرتبه و باسابقه وزارت امور خارجه آن کشور و سا لها نماینده سیاسی امریکا در خاورمیانه بود که آشنا به زبا نهای عربی، ترکی و فارسی است. وی همچنین ازجمله کسانی است که در بحران لبنان نقش عمده داشته است.

ژیسکار دستن از گزار شهای رائول دلای سفیر فرانسه در تهران، چندان راضی و مطمئن نبود و قبل از این گردهمایی میشل پونیائوسکی را ب هعنوان نماینده شخصی خود به تهران فرستاد تا اطلاعات بیشتری از اوضاع ایران برای او بیاورد. در گوادلوپ، دیستن به استناد گزارش میشل پونیافسکی فرستاده ویژ هاش به تهران و همچنین گزارشی که اطرافیان آی تالله خمینی برایش تهیه کرد هاند با قاطعیت بیشتری سخن گفت و تأکید کرد که اگر شاه در ایران بماند و بیش از این در برابر انقلاب مقاومت کند، ایران با جنگ داخلی روب هرو خواهد شد و ممکن است این وضع به بهر هبرداری کمونیسم و مداخله شوروی بینجامد.

جم عبندی دیستن درست و واق عبینانه بود. انقلاب ایران زمانی رخ داد که جنگ سرد هنوز ب هشدت ادامه داشت. سوریه و عراق دو متحد نظامی شوروی در خاورمیانه بودند. در یمن جنوبی یک دولت چ پگرا بر سر کار بود. در افغانستان کمونیس تها بر سر کار بودند و ارتش شوروی در افغانستان بود.

کالاهان هم بر این باور تکیه کرد که "شاه از دست رفته است و دیگر قادر به کنترل اوضاع نیست. را ه حل واقعی برای جانشینی او هم وجود ندارد. رجال .» سیاسی که در ایران باقی ماند هاند توانای یهای محدودی دارند"

این بود خلاص های از کنفرانس گوادلوپ از زبان ابراهیم یزدی. روای تهای دیگر پژوهشگران هم تقریباً تفاوت چندانی با روایت ذکرشده ندارد. ما در اینجا به قسم تهایی از آ نها اشاره م یکنیم:

کنفرانس گوادلوپ از ۴ تا ۷ ژانویه 1۹۷۹ میلادی ) ۱۴ تا ۱۷ د یماه 135 7 شمسی( در جزیره فرانسوی گوادلوپ در دریای کارائیب گردهمایی غیررسمی به پیشنهاد فرانسه با شرکت ایالا تمتحده امریکا، انگلستان، فرانسه و آلمان غربی برای گف توگو و تباد لنظر درباره ناآرام یهای ایران، جنگ کامبوج، خشونت در آفریقای جنوبی، نفوذ روزافزون شوروی در خلی جفارس، کودتای کمونیستی در افغانستان و ناآرام یهای ترکیه و ایجاد جمهوری دموکراتیک در یمن جنوبی انجام گرفت.

پس از پایان کنفرانس خبرگزار یها اعلام کردند رهبران چهار کشور درباره مسائل ایران و سرنوشت شاه به توافق رسیدند. یونایتدپرس اینترنشنال در ۱۸ ژانویه ۱۹۷۹ میلادی ) 28 د یماه ۱۳۵۷ ( گزارش داد شاه ایران درحال یکه چشم به راه

دیدگاه ها بسته شده است