parallax background

سفر پُرماجرای بختیار به پاریس

ورود سیاستمداران درون کشور به نوفل‌لوشاتو
ژانویه 10, 2022
کنفرانس گوادلوپ و چرخش قدرت‌ها
ژانویه 10, 2022

دیدار و سفر دکتر شاپور بختیار به پاریس مانند قبول نخست‌وزیری تکروانه‌اش، بسیار پُرماجرا بود. درباره این سفر و این دیدار اختلافات جدی و در عین حال تأمل‌برانگیزی وجود داشت...

L دیدار و سفر دکتر شاپور بختیار به پاریس مانند قبول نخس توزیری ت کروان هاش، بسیار پُرماجرا بود. درباره این سفر و این دیدار اختلافات جدی و در عین حال تأم لبرانگیزی وجود داشت، اما در یک مورد توافق داشتند و آن اینکه ایشان باید پیش از دیدار با امام، استعفای خود را ب هطورر شفاف و بدون حاشیه و ب هصورت علنی اعلام کند.

در مورد نحوه ارائه دادن استعفا و اینکه در داخل کشور باشد یا در خارج، اتفا قنظر وجود نداشت. عد های بر این باور بودند استعفا باید پیش از آمدن به پاریس اعلام شود. عد های دیگر این را هحل را بنا بر شرایط خاص کشور عملی نم یدانستند و معتقد بودند او باید اول بتواند به خارج بیاید، ولی قبل از دیدار استعفا دهد. هما نگونه که در مورد سید جلال تهرانی، رئیس شورای سلطنت اتفاق افتاد.

کسانی که با سفر بختیار به پاریس بدون اعلام استعفا در داخل کشور موافق بودند، عبارت بودند از: آقایان مهندس بازرگان، دکتر بهشتی و عد های دیگر در داخل و آقایان قط بزاده، دکتر یزدی و طرفداران آ نها در خارج؛ و موافقان سفر با اعلام استعفا و رفتن به پاریس عبارت بودند از آقایان آی تالله منتظری، ربانی شیرازی، آی تالله طاهری اصفهانی، آی تالله خلخالی در داخل کشور و آقایان بن یصدر، محمد منتظری و طرفداران بن یصدر در خارج از کشور.

اکنون نظر هرکدام از مخالفان و موافقان را ب هطور خلاصه می آوریم و سپس آنچه نگارنده از نزدیک شاهد و ناظر بود هام را بازگو م یکنم.

مشروح این دیدار و سفر نافرجام، در خاطرات آقای دکتر یزدی آمده است. در اینجا ب هطورر خلاصه و به مه مترین قسم تها اشاره م یشود:

نظر امام این بود که اگر بختیار به پاریس بیاید تا استعفا ندهد اجازه دیدار نخواهد داشت. نظر ما هم آن بود که با بختیار عیناً نظیر سید جلال تهرانی رفتار شود، اما اعلام این مسئله درحال یکه بختیار هنوز در تهران بود، ضرورتی نداشت.

دکتر یزدی ادامه م یدهد و م یگوید:

تماس و مذاکرات میان شورای انقلاب و بختیار ادامه یافت. یکی از موضوعات مورد بحث طرفین سفر بختیار شورای « به پاریس بود. بختیار که نم یتوانست بدون نظر

شورای امنیت « . کشور را ترک کند، لاجرم مسئله را با آ نها در میان گذاشت » امنیت پس از » شورای امنیت « . در آن روزها مرکب بود از سران ارتش و بختیار » کشور ساع تها بحث و مذاکره بالأخره سفر بختیار به پاریس و دیدار با امام را تصویب را » شورای امنیت کشور « کرد. آقای مهندس بازرگان در 7 د یماه 1357 نتیجه جلسه امروز از ساعت 9 صبح جلس های طولانی » شورای امنیت کشور « : چنین گزارش دادند بودند. مذاکرات آنان بر این محور بود که فرمول » حِجله « داشت و به قول معروف، در یا ترتیبی پیدا کنند که چگونه شاپور بختیار را به پاریس بفرستند. قبل از ظهر برای کسب خبر و اطلاع از نتیجه مذاکراتشان م عالواسطه با آ نها تماس گرفته شد، اما گفتند 15 بعدازظهر نتیجه تصمیمات معلوم خواهد شد. بعدازظهر تلفن زده شد و : ساعت 30 گفتند نی مساعت دیگر. ظواهر امر حکایت از آن داشت که آ نها از مواضع دیشب خود .» عق بنشینی نموده و تعدیل کرد هاند. شخص واسط هم همین مسئله را تأیید کرد مهندس بازرگان ساعاتی بعد مجددًا تلفن زد و اطلاع داد در همان روز نتیجه رأی شورای امنیت کشور به دست آمده است و آ نها تصویب کرد هاند بختیار به پاریس سفر کند و بختیار هم اعلامی های تهیه کرده و برای شورای انقلاب فرستاده است که اگر شورای انقلاب موافقت کند، آن را قبل از سفر به پاریس منتشر سازد. آقای مهندس بازرگان متن بیانیه تهی هشده بختیار را به شرح زیر خواندند:

من بعنوان یک ایرانی وط نپرست که خودم را جزء کوچکی از این نهضت و قیام عظیم ملی و اسلامی م یدانم و اعتقاد صادقانه دارم که رهبری و زعامت آیتالله العظمی امام خمینی و رأی ایشان م یتواند راهگشای مشکلات امروزی ما و ضامن ثبات و امنیت کشور گردد، ظرف 48 ساعت آینده شخصاً به پاریس سفر کرده و به زیارت معظ مله نائل م یشوم و با گزارش اوضاع فعلی خاص کشور و اقدامات خود ضمن درک فیض، درباره آینده کشور، کسب نظر نمایم

این متنی بود که به تصویب شورای امنیت کشور نیز رسیده بود. آقای مهندس بازرگان اضافه کردند با این متن شخصاً موافق هستند و به نظر ایشان ضرر و زیانی ندارد و تعهدی هم در کار نیست. آقای مهندس بازرگان در حین مکالمه تلفنی گفتند قرار است در این مسئله با سایر دوستان )اعضای شورای انقلاب( مشورت کنند که البته هنوز فرصت تشکیل جلسه را پیدا نکرد هاند، اما مطلب را گزارش م یدهند تا آقا هم نظر خودشان را بدهند و جلسه که تشکیل شد، همه مسائل را با هم بحث خواهند کرد و نتیجه را باز گزارش خواهند داد.

علاوه بر شورای انقلاب، علمای مهاجر به تهران نیز مورد شور و مشورت اعضای شورای انقلاب قرار گرفتند. این علما به مناسبت اعلام بازگشت امام از تمام شهرهای ایران به تهران آمده بودند، اما به علت بسته شدن فرودگاه و ممانعت بختیار و ارتش از پرواز هواپیماها به ایران و شهرستان ها، در دانشگاه تهران متحصن شده بودند.

آقای مهندس بازرگان درباره نظر علمای مهاجر طی همین مکالمه تلفنی گفتند: علمای مهاجر در تهران نیز این متن را دید ه اند و با آن موافق اند منتها نظر داده اند که در پایان بیانیه به جای "کسب نظر"، بیاید: "درباره آینده کشور و وضع دولت کسب تکلیف کنم"

دیدگاه ها بسته شده است