parallax background

ورود سیاستمداران درون کشور به نوفل‌لوشاتو

نوفل لوشاتو در صدر اخبار جهان (قسمت پنجم)
مارس 5, 2020
سفر پُرماجرای بختیار به پاریس
ژانویه 10, 2022

سفر آقای دکتر کریم سنجابی در مقام رهبر جبهه ملی ایران به پاریس با حاشیه‌هایی بسیار و در عین حال سرنوشت‌سازی همراه بود.

سفر و دیدار دکتر کریم سنجابی

L سفر آقای دکتر کریم سنجابی در مقام رهبر جبهه ملی ایران به پاریس با حاشی ههایی بسیار و در عین حال سرنوشت سازی همراه بود.برای روشن شدن زوایایی پنهان و آشکار این رویداد تاریخی ابتدا دیدگا ههای آقایان دکتر ابراهیم یزدی و دکتر ابوالحسن بنی صدر آورده می شود و در ادامه آنچه نگارنده از نزدیک شاهد آن وقایع بوده، ذکر می شود.

جریان ملاقا تهایی آقای دکتر « : در خاطرات آقای دکتر یزدی چنین آمده سنجابی با امام و انتشار آن بیانیه از این قرار است که آقای دکتر سنجابی از تهران با آقایان بنی صدر و سلامتیان در پاریس ارتباط و تماس منظم داشت و از همین طریق برای دیدار با امام اقدام کرد. ای نجانب از طریق آقای دکتر مُکری از سفر قریب الوقوع آقای دکتر سنجابی به پاریس و اقدامات مقدماتی برای ملاقات با امام مطلع شدم. آقای دکتر مُکری از گذشته بسیار دور روابط نزدیکی با آقای دکتر سنجابی داشت، ولی ضمناً از همراهی احتمالی آقای احمد سلامتیان با ایشان در ملاقات با امام سخت ناراحت و نگران بود و مسائلی را درباره نامبرده به نقل از مرحوم دکتر معظمی بیان می کرد.

آقای دکتر سنجابی به همراه آقایان حاج محمود مانیان و حسین مهدیان به پاریس آمد. در اولین دیدار با امام علاوه بر این دو نفر، آقای سلامتیان نیز آقای دکتر سنجابی را همراهی می کرد. در آن جلسه آیت الله اشراقی و حاج احمد آقا نیز حضور داشتند.

دکتر سنجابی در کنار امام نشستند و پس از مبادله تعارفات معمول، کمی آهسته و تقریباً دَرِ گوشی شروع به صحبت با امام کردند. امام اما با صدایی بلند که همه ما هم بشنویم گفتند که ما مطالب دَرِ گوشی نداریم و شما م یتوانید مطالب خود را آزادانه بیان کنید. سپس آقای دکتر سنجابی شروع به صحبت کردند. دکتر یزدی شرح این دیدار را چنین آورده است:

من ابتدا به عنوان یک مسلمان و یک ایرانی حضور حضرت آی تالله خمینی که امروز تمام تحرکات ایران زیر نظر ایشان قرار دارد رسیدم و گفتم هما نطور که هر مسلمان روزی چند بار خدا را به شهادت می گیرد، من نیز خدا را به شهادت می گیرم که با هیچ سیاستمدار خارجی ب هطور مستقیم و یا غیرمستقیم ارتباطی ندارم و در هیچ جمعیت سرّی یا غیرسرّی عضویتی ندارم و با مقامات دولتی و یا دربار ایران گف توگو و مذاکره ای نکرد هام... برای این به اینجا آمده ام تا آنچه را تشخیص می دهم بیان کنم و موضوع جبهه ملی را برای شما تشریح نماییم. بعد به طور خلاصه وضع مملکت را در جنگ جهانی دوم و ورود قوایی بیگانه و کوشش جبهه ملی تحت رهبری دکتر مصدق و ملی شدن صنعت نفت و ادامه جبهه ملی را برایشان توضیح دادم. ایشان صحب تهایی کردند و قرار شد جلسات دیگری حضورشان صحبت شود؛ چون بعضی از اشخاص آنجا نبودند

آقای دکتر یزدی در جلد سوم کتاب شصت سال صبوری و شکوری، درباره ادامه این دیدارها م ینویسند:

بعد از دیدار اول، سنجابی از طریق بن یصدر اطلاع داد که چون برای دیدن فرزندش عازم امریکاست، م یخواهد دیدار مجددی داشته باشد، اما خبرها حاکی از این بود که چون کنفرانس بین المللی سوسیالیست ها در امریکا برگزار می شد و آقای دکتر سنجابی هم برای شرکت در این کنفرانس دعوت شده بود، تحلیل و برداشت بعضی از نزدیکان آقای خمینی (ازجمله دکتر صادق طباطبایی) که به آقای خمینی نیز منتقل می شد این بود که اگر آقای دکتر سنجابی بعد از دیدار با امام به امریکا برود و درآنجا درباره مسائل ایران با ایشان صحبت شود، این گونه تلقی می شود که دکترسنجابی از طرف آقای خمینی مأموریت دارد. سنجابی گفت من برای دیدار فرزندم عازم امریکا هستم و پس از مسافرت مجددًا خدمتتان م یرسم.

پس از این دیدار، من خصوصی به آقای خمینی گفتم که الآن کنفرانس سالانه سوسیال دموکرا تها در امریکاست و ب هاحتمال قوی سنجابی که به امریکا م یرود در این مجموعه هم شرکت می کند و ممکن است در مورد مسائل ایران هم در آنجا صحبت کند و از ملاقات با شما هم حرفی بزند و این امکان وجود دارد که برخی تصور کنند ایشان از طرف شما به آنجا رفته یا رابط شما با امریکایی هاست و اگر از امریکا مجددًا به اینجا بیایید و با شما ملاقات کند این تلقی بیشتر تقویت م یشود. آقای خمینی در آن لحظه در برابر حرف من عکس العملی نشان ندادند، اما روز بعد توسط آقای اشراقی به بن یصدر که میزبان سنجابی در پاریس بود پیغام داد که اگر آقای سنجابی به امریکا برود من دیگر ایشان را نم یپذیرم. آقای سنجابی که روی ملاقات با آقای خمینی حساب می کرد از مسافرت به امریکا منصرف شد.

قبل از آنکه به روایت آقای بن یصدر اشاره شود، نکات تأم لبرانگیزی در روایت آقای دکتر یزدی ملاحظه می شود که ضروری است مورد توجه قرار گیرد. نکته اول آنکه آقای دکتر سنجابی به منزل آقای سلامتیان آمدند و نه منزل آقای بن یصدر. آقای دکتر یزدی به خاطر مشغله فراوان آن دوران اشتباهاً گفت هاند ایشان به منزل آقای بن یصدر آمدند.

نکته مهم اما شرح رویدادهاست که اگر ناگفت هها گفته شود، علت یا عللِ بسیاری از اتفاقات بعد از آن در پاریس و بعد از بازگشت به ایران بیشتر روشن م یشود. آقای دکتر یزدی در شرح این دیدار یک جا می گویند سنجابی بعد از دیدار اول از طریق بنی صدر اطلاع داد که چون برای دیدن فرزندش عازم امریکاست می خواهد دیدار مجددی داشته باشد و بلافاصله می گویید سنجابی گفت من برای دیدار فرزندم عازم امریکا هستم و پس از مسافرت مجددًا خدمتتان می رسم. سپس نتیجه می گیرند و می گویند : به نظر می اید مسئله سوسیال دموکرات ها باعث شد ایشان دیدار فرزندش را بهانه قرار داده باشند اولاً اگر قصد سوءاستفاده کردن از این دیدار بود یک بار انجام گرفته بود و نیازی نبود دوباره تکرار شود.

دیدگاه ها بسته شده است